Sanayide Mesleki Eğitim Devrimi: Üniversite-Sanayi İş Birliği

Sanayide Mesleki Eğitim Devrimi: Üniversite-Sanayi İş Birliği

Sanayide mesleki eğitim dönemi resmen başladığını ilan etmek için Gaziantep Sanayi Odası (GSO) ev sahipliğinde “Yükseköğretimde Mesleki Eğitimin Yaygınlaştırılması Toplantısı” düzenlendi. Bu toplantı, akademik dünyayı ve iş dünyasını aynı masa etrafında bir araya getirdi. Toplantı kapsamında; Yükseköğretim Kurulu (YÖK), Gaziantep Büyükşehir Belediyesi, GSO ve Gaziantep Ticaret Odası (GTO) arasında, **istihdam odaklı eğitim modelini** hayata geçirecek tarihi bir iş birliği protokolüne imza atıldı.

YÖK öncülüğünde, üniversite-sanayi iş birliğini güçlendirecek ve mesleki eğitimi dönüştürecek “İşletmede Mesleki Eğitim (İME) Protokolü”, Gaziantep’te imzalandı. YÖK Başkanı Prof. Dr. Erol Özvar, klasik staj döneminin kapandığını belirterek, **”Sanayicimizle müfredatı birlikte şekillendireceğiz”** dedi. Bu yaklaşımın ana hedefi, eğitim modelini tüm Türkiye’ye yaylayarak gençlerin iş hayatına daha iyi hazırlanmasını sağlamaktır.

Eğitim Modelinin Özellikleri

YÖK Başkanı Prof. Dr. Erol Özvar, üniversite-sanayi iş birliğinin artık bir tercih değil, kalkınma için zorunluluk olduğunu vurguladı. Klasik staj anlayışının günümüz ihtiyaçlarını karşılamadığını belirten Özvar, yeni modeli şu sözlerle açıkladı: **”Stajı sınırlı bir uygulama olmaktan çıkarıp eğitim sürecinin ayrılmaz bir parçası haline getiriyoruz. Meslek yüksekokullarında 3+1 ve 2+2, lisans programlarında ise 7+1 ve 6+2 modelleriyle öğrencilerimizin dönemlerini doğrudan iş hayatının içinde geçirmelerini hedefliyoruz.”** Bu, kredilendirilen ve akademik olarak takip edilen yapılandırılmış bir eğitimdir.

Özvar ayrıca, pilot uygulamanın **185 mesleki ön lisans programı** ve yaklaşık **120 bin öğrenciyle** başlayacağını, elde edilecek başarı ile modelin tüm Türkiye’ye yayılacağını belirtti. Gaziantep, güçlü sanayi altyapısı ile bu tür projeler için bir “laboratuvar” niteliğinde olacak.

Sanayicilerin Görüşleri

Gaziantep Valisi Kemal Çeber, şehrin güçlü sanayi altyapısı ile bu tür projeler için bir “laboratuvar” niteliğinde olduğunu ifade ederken, Büyükşehir Belediye Başkanı Fatma Şahin, **”Veriyi üretip teknolojiye dönüştüremezsek sadece pazar olmaya devam ederiz. İnsan gücümüzle bu dönüşüme hazırız”** mesajını verdi. GSO Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Ünverdi, İME modelinin, gençlerin teorik bilgiyi üretim sahasında pratiğe dökmesi için büyük bir fırsat olduğunu belirterek, **”Gençlerimizin yeşil dönüşüm ve dijitalleşme gibi alanlarda yetkinlik kazanmaları için sanayimiz kapılarını sonuna kadar açıyor”** dedi.

GTO Başkanı M. Tuncay Yıldırım da **”Eli anahtar tutan, uygulamaya hakim mühendislere ihtiyacımız var”** diyerek, sanayinin bu iş birliğindeki kararlılığını dile getirdi. İmza altına alınan protokolün kapsamı ise oldukça geniş: sürdürülebilir bağ, müfredat güncellemesi, ortak Ar-Ge, yetkinlik odaklı eğitim gibi başlıkları içermektedir.

Bu gelişmeler, Türkiye’de eğitim ve sanayi arasındaki bağın güçlendirilmesine yönelik önemli adımların atıldığını gösteriyor. Gelecek nesillerin iş dünyasına daha iyi hazırlanmaları ve ülkenin kalkınmasına katkıda bulunmaları için bu tür iş birlikleri oldukça önemli görünüyor.

Benzer Yazılar