Enerji Verimliliği ve Karbon Azaltımı Destek Programı: Sanayi ve Hizmet Sektörüne Milyonluk Hibe
Türkiye, energiesinin verimini artırmak ve karbon emisyonunu azaltmak amacıyla önemli bir adım atmaya hazırlanıyor. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, enerji verimliliğini artıran ve karbon salımını düşüren işletmeler için Enerji ve Karbon Azaltımı Destek Programı adlı yeni bir destek modelini hayata geçiriyor. Bu program, sanayi, ticari binalar ve hizmet sektöründeki işletmelerin daha verimli ve çevreci üretim süreçlerine yönelmesi amacını taşıyor.
Destek Programı Detayları
Program çerçevesinde enerji yoğunluğu, birim enerji tüketimi veya karbon emisyon yoğunluğunda azalma sağlayan işletmeler performans kriterlerine göre değerlendirilecek. Şartları karşılayan işletmelere, enerji giderlerinin yüzde 30’una kadar nakdi hibe desteği verilecek. Bu destek, işletmelerin enerji giderlerini azaltmalarına ve daha sürdürülebilir bir üretim süreci tesis etmelerine yardımcı olacak.
Karbon Emisyonunu Azaltan İşletmelere Destek
Bakanlık, Türkiye’nin 2026’da ev sahipliği yapacağı BM İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi 31. Taraflar Konferansı nedeniyle bu yıl desteklerde karbon emisyon yoğunluğu kriterini öne çıkaracak. Değerlendirme sürecinde karbon salımını en fazla azaltan işletmeler öncelikli olarak belirlenecek. Program kapsamında sanayi sektöründen 10, ticari binalar ve hizmet sektöründen 10 olmak üzere toplam 20 işletmeye hibe desteği sağlanacak.
Destek Tutarı Program kapsamında azami destek tutarı 18 milyon 61 bin 775 lira olarak açıklandı. Söz konusu tutar, ilerleyen yıllarda yeniden değerleme oranına göre güncellenecek. Bu destek, özellikle enerji yoğun sektörlerde faaliyet gösteren işletmelerin enerji verimliliğini artırmaları ve karbon ayak izlerini azaltmalarına önemli bir teşvik sağlayacak.
Başvuru Süreci
İşletmeler, e-Devlet ile entegre şekilde çalışan Enerji Verimliliği Destek Yönetim Sistemi üzerinden başvurularını çevrim içi olarak yapabilecek. Teknik inceleme ve doğrulama aşamalarının tamamlanmasının ardından gerekli performans koşullarını sağlayan işletmeler, bütçe olanakları çerçevesinde destekten faydalanabilecek.
Enerji Verimliliği Yatırımlarına Çifte Destek
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, mevcut Verimlilik Artırıcı Proje Destek Programı ile enerji verimliliğine yönelik yatırımları desteklemeye devam ediyor. Program kapsamında işletmelere, yatırım bedelinin yüzde 30’una kadar ve en fazla 27 milyon 92 bin 663 lira hibe desteği sağlanıyor. EKA Destek Programı’nın uygulanmaya başlamasıyla işletmeler, yalnızca yatırım sürecinde değil, yatırım sonrasında ortaya koydukları enerji tasarrufu ve emisyon azaltımı performansına göre de destekten yararlanabilecek.
Bu destek programları, Türkiye’nin enerji verimliliği ve karbon salımını azaltma hedeflerine ulaşmasına önemli katkı sağlayacak. İşletmeler, enerji tüketimlerini düşürerek hem kendi giderlerini azaltacak hem de daha sürdürülebilir bir üretim sürecine katkıda bulunacak. Bunun sonucunda da tüm sektörlerin daha verimli ve çevreci bir şekilde faaliyet göstermesine oportunite sağlayacak.